Home SEMINARS 2007 Seminar

2007 Seminar: Documentation and Conservation of the Media Arts Heritage

The second DOCAM seminar, Documentation and Conservation of the Media Arts Heritage, was held at the Centre for Research and Documentation (CR+D) of the Daniel Langlois Foundation and at the Université du Québec à Montréal (UQAM) from January 9 to April 17, 2007. The seminar was instructed by Sylvie Lacerte, coordinator of the DOCAM research alliance and was also developed by Louise Poissant, Dean of the Faculty of Arts (UQAM) and president of the DOCAM Pedagogical Committee (2007):


Course description & readings
Video presentations from guest speakers

Student essays

 

Please note that the course description & readings, and the presentations from guest speakers are only available in French, since the Seminar was taught at UQAM.

 

Curriculum du cours / Course description

« Documentation et conservation du patrimoine des arts médiatiques »

Université du Québec à Montréal  – FAM 900A

Titulaire du séminaire / Seminar instructor : Sylvie Lacerte (UQAM)
Auxiliare du cours / Course Assistant : Véronique Grenier (UQAM)


Read more: Curriculum du cours / Course description

     

« L’holographie et l’art réseau »

Marie-Christiane Mathieu

March 27, 2007

Marie-Christiane Mathieu, artist, researcher, Studio XX manager

 

* Please note that this presentation is in French

Marie-Christiane Mathieu
© DOCAM 2007

Read more: « L’holographie et l’art réseau »

 

Student essays

The texts assembled here reflect a sampling of the issues discussed in the DOCAM Winter 2007 graduate seminar, “Documentation and Conservation of Media Artworks,” offered by Dr. Sylvie Lacerte and UQAM.

 

« Étude de cas : Body Movies Relational Architecture No.6 par Raphael Lozano-Hemmer » par Catherine Fortin

Cette étude de cas portant sur l’installation Body Movies Relational Architecture no.6 de Rafael Lozano-Hemmer met en perspective les problèmes de documentation et de conservation des arts médiatiques. En effet, elle diffère des cas d’oeuvres appartenant à des musées puisque cette oeuvre est une installation éphémère, nécessitant la participation d’un public et appartenant encore à l’artiste. Néanmoins, cette problématique soulève de nombreux questionnements auxquels nous tenterons de répondre.

 

Read more: « Étude de cas : Body Movies Relational Architecture No.6 par Raphael Lozano-Hemmer » par Catherine Fortin

 

« Les différentes versions de Machine for Taking Time de David Rokeby » par Ariane Noël de Tilly

En 2001, l’artiste canadien David Rokeby a reçu une commande des Oakville Galleries pour réaliser une oeuvre qui établirait un rapport avec le jardin adjacent à l’un des pavillons des galeries. L’artiste a alors créé une oeuvre in situ, Machine for Taking Time. Au printemps 2006, le commissaire Peter Ride a emprunté un fragment de cette oeuvre pour la présenter dans l’exposition Timeless – Time, Landscape and New Media.

 

Read more: « Les différentes versions de Machine for Taking Time de David Rokeby » par Ariane Noël de Tilly